torstai 10. marraskuuta 2011

Kävelymeditaatio vihaisena

Ensi kerralla kun kiukuttaa, kokeilepa tätä askelten ja hengityksen tahtiin tehtävää kävelymeditaatiota:

Hengittäessäni sisään tiedän, että viha on läsnä.
Hengittäessäni ulos tiedän, että tuo viha olen minä.
Hengittäessäni sisään tiedän, että viha on epämiellyttävää.
Hengittäessäni ulos tiedän, että tämä tunne menee ohi.
Hengittäessäni sisään olen tyyni.
Hengittäessäni ulos olen tarpeeksi vahva pitämään huolta tästä vihasta.

Lieventääksemme vihan tuomaa epämiellyttävää tunnetta tuomme koko sydämemme ja mielemme kävelymeditaation harjoitukseen, sovitamme hengityksen askeliimme ja kiinnitämme täyden huomion jalkapohjiemme ja maan väliseen kontaktiin. Kun kävelemme, lausumme tätä säettä ja odotamme hetkeä, jolloin olemme tarpeeksi tyyniä katsomaan suoraan vihaamme. Siihen saakka voimme nauttia hengittämisestämme, kävelystämme ja ympäristön kauneudesta. Jonkin ajan kuluttua vihamme asettuu ja tunnemme olomme vahvemmaksi. Silloin voimme alkaa tarkkailla vihaamme suoraan ja yrittää ymmärtää sitä.

Tämän ohjeen olen lainannut suoraan Thich Nhat Hanhilta välittääkseni sen mahdollisimman alkuperäisenä. Tämän ja monia muita ohjeita löydät kirjasta Rauha on jokainen askel.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti